Bent u 70 jaar of ouder op 17 maart 2021? En woont u op 1 februari 2021 in de gemeente Druten? Dan kunt u per brief stemmen. U hoeft niet naar het stembureau te komen om te stemmen. Maar dat mag natuurlijk wel.

Hoe werkt het?

U hoeft zelf niets aan te vragen. Wij sturen u per post alles wat u nodig heeft voor het stemmen per brief:

  • Stempasplus
  • Uitleg over stemmen per brief
  • Briefstembiljet en envelop
  • Retourenvelop 

Voor de veiligheid ontvangt u de documenten in 2 keer:

  • U ontvangt voor 3 maart de stempluspas.
  • U ontvangt voor 10 maart de andere documenten.

Stemmen met het briefstembiljet

  1. Maak op het briefstembiljet uw keuze, dat mag met elke kleur. Stop alléén het briefstembiljet in de envelop met de tekst ‘briefstembiljet’.

  2. Plak de envelop dicht.

  3. Pak de stempasplus. Zet daarop uw handtekening. 

  4. Stop in de retourenvelop (de envelop met daarop het antwoordnummer van de gemeente):
    - de dichtgeplakte envelop met uw briefstembiljet;
    - én de stempasplus waarop u uw handtekening heeft gezet.

  5. Plak de retourenvelop dicht. Een postzegel is niet nodig.

  6. Stuur uw briefstem naar ons op of lever hem in bij het afgiftepunt in het Huis van de gemeente.

Stuurt u uw briefstem per post?

Zorg dan dat het briefstembureau (de gemeente) uw stem uiterlijk op 17 maart om 17.00 uur ontvangt. Doe daarom uw briefstem vóór vrijdag 12 maart 17.00 uur op de post.

Wilt u uw briefstem afgeven?

Dit kan bij het afgiftepunt in het gemeentehuis, Heuvel 1. Op werkdagen vanaf woensdag 10 maart tot en met dinsdag 16 maart van 8.30 uur tot 17.00 uur. En op woensdag 17 maart van 7.30 uur tot 21.00 uur.

Meer informatie en veelgestelde vragen

Op de website van de rijksoverheid vindt u antwoorden op veelgestelde vragen. Ook staat er een filmpje hoe u als 70-plusser uw stem per brief uit kunt brengen.

Heeft u de documenten niet ontvangen of bent u ze kwijt?

Neem dan contact op met het team verkiezingen. U kunt ons bellen 088 432 70 00 of een e-mail sturen verkiezingen@druten.nl.

Bent u de stempluspas kwijt of heeft u deze niet ontvangen?

Dan kunt u tot 12 maart 17.00 uur een vervangende stempluspas aanvragen. Vraagt u een vervangende stempasplus aan? Dan kunt u alleen stemmen met de nieuwe stempasplus. Uw oude stempasplus is niet meer geldig.

Digitaal aanvragen

U kunt online een vervangende stempasplus aanvragen door het formulier met DigiD in te vullen. Dit kan tot 12 maart 17.00 uur. We sturen de stempas met de post naar u toe.

Online een vervangende stempasplus aanvragen

Persoonlijk ophalen 

Wilt u liever uw vervangende stempasplus ophalen? Dat kan tot vrijdag 12 maart 17.00 uur bij het gemeentehuis, Heuvel 1. Maak een afspraak en neem uw legitimatiebewijs mee.

Afspraak maken

Schriftelijk aanvragen 

U kunt ook schriftelijk een vervangende stempas aanvragen. Gebruik het formulier verzoek vervangende stempas. Het schriftelijk verzoek moet uiterlijk vrijdag 12 maart voor 17.00 uur bij de gemeente binnen zijn. Het ingevulde en ondertekende formulier stuurt u per post naar: 

Gemeente Druten

Team Verkiezingen

Postbus 1
6650 AA Druten

We sturen de stempas met de post naar u toe.

Iemand anders voor u laten stemmen

U machtigt iemand om voor u te stemmen. Dit kan ook met de stempluspas

Met de stempluspas stemmen op een stembureau

U gaat met stempluspas en uw legitimatiebewijs naar een van de stembureaus. U kunt op maandag 15, dinsdag 16 of woensdag 17 maart stemmen.