Gehandicaptenparkeerkaart
Met een gehandicaptenparkeerkaart kunt u parkeren op de gehandicaptenparkeerplaatsen in Nederland en de meeste Europese landen. U moet zich wel houden aan de lokale parkeerregels.
De parkeerkaart staat op naam van een persoon. De kaart staat niet op kenteken. U kunt de kaart voor elke auto gebruiken. De parkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig.
Let op! Het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart kost altijd geld. Ook als u de gehandicaptenparkeerkaart niet krijgt. Lees de informatie op deze pagina daarom goed door voordat u een aanvraag doet.
Dit zijn de gehandicaptenparkeerkaarten die u kunt aanvragen:
Bestuurderskaart
- U hebt een aantoonbare aandoening of gebrek.
- U bent niet in staat om met loophulpmiddelen zelfstandig meer dan 100 meter te lopen.
- De loopbeperking is langdurig van aard (minimaal 6 maanden).
Bent u permanent rolstoelgebonden? Dan komt u altijd in aanmerking voor een bestuurderskaart.
Passagierskaart
Om in aanmerking te kunnen komen voor een passagierskaart moet u naast de bovengenoemde punten ook voldoen aan de volgende voorwaarden:
- U hebt een ernstige beperking, anders dan een loopbeperking.
- U bent voor het vervoer van deur tot deur continu afhankelijk van de hulp van de bestuurder.
U kunt ook een combinatie van een bestuurderskaart en een passagierskaart aanvragen. Bijvoorbeeld als u blijvend rolstoel gebonden bent.
Online aanvragen met DigiD
Aanvragen gehandicaptenparkeerkaart
Let op:
Bij het aanvragen van een Gehandicaptenparkeerkaart via DIGID hoeft u géén pasfoto mee te sturen. Er zal op een later tijdstip contact met u worden opgenomen over het inleveren van een pasfoto.
Bij het schriftelijk aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart vragen wij u wél een pasfoto mee te sturen
Schriftelijk aanvragen: uitprinten, invullen & opsturen
Aanvraagformulier gehandicaptenparkeerkaart (PDF)
Wij vragen u tegelijk met dit formulier de volgende documenten op te sturen/in te leveren:
- Een recente en originele pasfoto.
- Kopie van uw geldig legitimatiebewijs (paspoort of identiteitskaart), voor- en achterkant.
- Bij het aanvragen van een bestuurderskaart: bovenstaande en een kopie van uw geldig rijbewijs.
Wat moet ik betalen?
Het aanvragen van de gehandicaptenparkeerkaart kost € 60 (tarief 2020). U betaalt deze kosten ook als wij uw aanvraag afwijzen en u de parkeerkaart niet krijgt.
U betaalt € 50 (tarief 2020) aan kosten voor het indienen van een aanvraag voor vervanging van een gehandicaptenparkeerkaart door diefstal of verlies.
Hoelang duurt het?
U krijgt binnen acht weken een besluit van de gemeente waarin staat of u wel of niet in aanmerking komt voor een gehandicaptenparkeerkaart.
Handig om te weten
- Binnen vijf werkdagen na ontvangst van de aanvraag zal een van de Zorgconsulenten contact met u opnemen.
- Er vindt een indicatiegesprek plaats met een van de Zorgconsulenten waarin uw situatie wordt besproken.
- U krijgt binnen acht weken een besluit van de gemeente waarin staat of u wel of niet in aanmerking komt voor een gehandicaptenparkeerkaart.
In sommige gevallen kan het zijn dat er (naast het indicatiegesprek) een medisch advies wordt opgevraagd bij een extern adviesbureau. U wordt hiervan op de hoogte gesteld.
Wat te doen bij verlies
U kunt opnieuw een aanvraag indienen. U moet alle bewijsstukken en een kopie van aangiftebewijs van de politie in leveren. De oorspronkelijke vervaldatum van uw kaart blijft gehanteerd.