Lees pagina voor

Gehandicaptenparkeerkaart

Met een gehandicaptenparkeerkaart kunt u in Nederland en de meeste Europese landen parkeren op de gehandicaptenparkeerplaatsen. U moet zich wel houden aan de lokale parkeerregels. De parkeerkaart staat op naam van een persoon. De kaart staat niet op kenteken. U kunt de kaart voor elke auto gebruiken. De parkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig.

Let op! Het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart kost altijd geld. Ook als u de gehandicaptenparkeerkaart niet krijgt. Lees de informatie op deze pagina daarom goed door voordat u een aanvraag doet.

Dit zijn de gehandicaptenparkeerkaarten die u kunt aanvragen:

Bestuurderskaart

Bent u permanent rolstoelgebonden? Dan komt u altijd in aanmerking voor een bestuurderskaart.

Passagierskaart

Om in aanmerking te kunnen komen voor een passagierskaart moet u naast de bovengenoemde punten ook voldoen aan de volgende voorwaarden:

U kunt ook een combinatie van een bestuurderskaart en een passagierskaart aanvragen. Bijvoorbeeld als u blijvend rolstoel gebonden bent.

Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen

Let op! Bij het aanvragen van een Gehandicaptenparkeerkaart via DigiD hoeft u géén pasfoto mee te sturen. Er zal op een later tijdstip contact met u worden opgenomen over het inleveren van een pasfoto.

U kunt de gehandicaptenparkeerkaart ook schriftelijk aanvragen.

Aanvraagformulier gehandicaptenparkeerkaart (PDF, 539.5 kB)

Wij vragen u tegelijk met dit formulier de volgende documenten op te sturen/in te leveren:

Wat kost het?

Het aanvragen van de gehandicaptenparkeerkaart kost € 60,95. U betaalt deze kosten ook als wij uw aanvraag afwijzen en u de parkeerkaart niet krijgt. Voor het indienen van een aanvraag voor vervanging van een gehandicaptenparkeerkaart door diefstal of verlies betaalt u € 50,80

Hoelang duurt het?

U krijgt binnen acht weken een besluit van de gemeente waarin staat of u wel of niet in aanmerking komt voor een gehandicaptenparkeerkaart.

Meer informatie

In sommige gevallen kan het zijn dat er (naast het indicatiegesprek) een medisch advies wordt opgevraagd bij een extern adviesbureau. U wordt hiervan op de hoogte gesteld.

Wat te doen bij verlies

U kunt opnieuw een aanvraag indienen. U moet alle bewijsstukken en een kopie van aangiftebewijs van de politie in leveren. De oorspronkelijke vervaldatum van uw kaart blijft gehanteerd.