Meldpunt problemen met verhuurders

Huurt u of zoekt u een woning in gemeente Druten en heeft u een klacht over de verhuurder/verhuurbemiddelaar? Dan kunt u hier uw klacht melden.

Let op: huurt u van een woningcorporatie zoals Woonwaarts (Deze link gaat naar een externe website) of De Kernen (Deze link gaat naar een externe website)? Dan meldt u uw klacht bij uw woningcorporatie. Komt u hier samen niet uit? Dan kunt u een melding maken bij de Huurcommissie (Deze link gaat naar een externe website) of bij het Juridisch Loket (Deze link gaat naar een externe website).

Melding doen

U kunt hieronder via het contactformulier een melding doen. Geef in de mail waarover u een melding wilt doen en geef een korte omschrijving van de situatie. Heeft u vragen over het meldpunt? Neem dan telefonisch contact op via 088 432 70 00.

Contactformulier (Deze link gaat naar een externe website)

Wat kunt u melden?

U kunt hieronder lezen wat u allemaal kunt melden.

Discriminatie

Een verhuurder mag een huurder niet kiezen op basis van afkomst, godsdienst, levensovertuiging, politieke voorkeur, huidskleur, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of op welke grond dan ook.

Intimidatie

Verhuurders en verhuurbemiddelaars mogen u niet bang maken. Een voorbeeld hiervan is als zij zeggen dat ze uw huurcontract stoppen of uw stroom afsluiten.

Te veel borg

Vanaf 1 juli 2023 mogen verhuurders maximaal 2 maanden borg vragen.
Is het contract voor 1 juli 2023 afgesloten? Dan mogen verhuurders maximaal 3 maanden borg vragen.

Geen huurovereenkomst op papier

Een huurcontract moet altijd op papier staan. Op het contract moet een handtekening staan van u en de verhuurder. Dit geldt voor alle huurcontracten die vanaf 1 juli 2023 zijn afgesloten.

Geen informatie over rechten en plichten

De verhuurder geeft u schriftelijke informatie over:

Te hoge/onterechte servicekosten

De servicekosten moeten eerlijk zijn. Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten ieder jaar een overzicht van de servicekosten sturen. Voor meer informatie kunt u kijken op de website van de huurcommissie (Deze link gaat naar een externe website).

Bemiddelingskosten

Als de verhuurder met een verhuurmakelaar werkt, betaalt de verhuurder zelf de bemiddelingskosten. De verhuurmakelaar mag deze kosten niet ook nog eens aan de huurder vragen.

Te hoge huurprijs

Landelijke regels bepalen hoe hoog de huur voor een woning mag zijn. De maximale huurprijs wordt berekend met een puntensysteem. Het aantal punten dat een woning krijgt, wordt bepaald door bijvoorbeeld de geschatte waarde van een woning op een specifieke datum (WOZ-waarde), het energielabel en de grootte van de woning. Deze regels gelden voor contracten na 1 juli 2024. De verhuurder moet u vanaf 1 januari 2025 een puntentelling geven bij het huurcontract.

Wilt u zelf de maximale huurprijs van uw woning berekenen? Doe de Huurprijscheck op de website van de Huurcommissie (Deze link gaat naar een externe website).

Huurverhoging

Huurverhogingen mogen niet hoger zijn dan het wettelijk vastgestelde percentage. Dat percentage geldt voor één jaar. De huur mag één keer per jaar verhoogd worden.

Extra regels voor arbeidsmigranten

Wat kunt u zelf doen?

Als u problemen heeft met uw verhuurder, probeer dan eerst samen te praten om misverstanden te voorkomen. Stel vooral vragen wanneer u zaken niet goed begrijpt.
Komen jullie er samen niet uit? Schrijf op wat er gebeurt als uw verhuurder zich vervelend gedraagt. Bewaar alle berichten en maak foto’s als dat nodig is. Zo heeft u later bewijs.

Heeft u andere klachten?

Gaat uw klacht over iets anders dan hierboven beschreven? Bijvoorbeeld over slecht onderhoud of het niet terugbetalen van de borg? Dan geldt de gewone huurbescherming. Wij kunnen u hierbij niet helpen. Neem hiervoor contact op met Huurcommissie (Deze link gaat naar een externe website).

De gemeente heeft uw melding ontvangen. En dan?

Als u het contactformulier heeft ingevuld, dan kijkt Team Wonen naar uw melding. De melding wordt gecontroleerd en beoordeeld. Wij beantwoorden uw melding binnen een week. Hebben we meer tijd nodig om het uit te zoeken, dan laten we dat ook binnen een week weten.
Als er regels zijn overtreden, kunnen wij de verhuurder aanspreken of andere stappen nemen. Afhankelijk van de klacht is het soms noodzakelijk om u door te verwijzen naar een andere organisatie zoals: de Huurcommissie, het Juridisch Loket, de politie of een meldpunt voor discriminatie.

Heeft u vragen over het meldpunt?

Neem telefonisch contact op met de gemeente via 088 432 70 00.