Lees pagina voor

Sociaal Team Druten

In het Sociaal Team werken mensen op het gebied van welzijn, zorg en gezondheid. Zij helpen u met praktische oplossingen als het (even) tegenzit. Of als u er zelf niet uitkomt. Als dat nodig is dan kunnen zij professionele hulp inzetten, want zij regelen ook de toegang tot zorg in de gemeente Druten.

Hoe kan ik het Sociaal Team bereiken?

U doet een melding bij het Sociaal Team van de gemeente Druten. Deze melding doet u via het online meldingsformulier of via het telefoonnummer 088 432 74 32. Bereikbaar op werkdagen van 09.00 tot 15.00 uur. Buiten deze tijden kunt u dit nummer ook bellen en voor dringende jeugdproblemen wordt u dan doorverbonden naar Veilig Thuis.

U kunt ook schriftelijk een melding doen bij het Sociaal Team.

Meldingsformulier Sociaal Team gemeente Druten  (PDF, 462.7 kB)

Waarvoor kan ik bij het Sociaal Team terecht?

Hieronder staan voorbeelden van vragen waarvoor u bij het Sociaal Team terecht kunt:

Ik heb een melding gedaan, hoe verder?

Wij nemen binnen 6 weken contact met u op. Wij plannen een afspraak met u in. Dit is meestal bij u thuis, maar het kan ook ergens anders zijn. We bepalen dat samen met u. In dit gesprek gaan we kijken welke stappen we kunnen nemen om u problemen aan te pakken met mensen uit uw eigen omgeving. Tijdens dit gesprek kunnen alle onderwerpen aan bod komen. De medewerker van het Sociaal Team stelt altijd vragen op meerdere gebieden. Niet alleen over zorg, maar ook bijvoorbeeld over gezondheid, eenzaamheid of eventuele schulden. Dit noemen we het onderzoek. Vervolgens maakt u samen met de medewerker van het Sociaal Team een plan waarin staat wat u zelf regelt en waarbij u professionele hulp nodig heeft.

Als het onderzoek klaar is krijgt u van de gemeente een brief (een onderzoekverslag) met daarin de uitkomst van het onderzoek. De uitkomst kan zijn dat u professionele ondersteuning nodig heeft. De ondersteuning noemen we een maatwerkvoorziening.  Als de ondersteuning wordt ingezet, ontvangt u een brief (beschikking) van de gemeente. Hierin staat onder meer welke ondersteuning u precies krijgt en voor welke periode.

Hulp nodig bij uw aanvraag?

Heeft u een gesprek over uw hulpvraag met een medewerker van het Sociaal Team? U mag natuurlijk iemand meenemen! U kunt ook gratis gebruik maken van een onafhankelijke cliëntondersteuner.

Onafhankelijke cliëntondersteuner

Een cliëntondersteuner is iemand die u helpt met uw contact met de gemeente. Het is iemand die ‘onafhankelijk’ is. Dat betekent dat hij geen verbinding heeft met de gemeente of een andere organisatie. De cliëntondersteuner is er echt voor u.

In Druten kunt u deze cliëntondersteuner bereiken via MEE Gelderse Poort. U kunt deze organisatie bereiken door een mail te sturen naar clientondersteuning@meegeldersepoort.nl of te bellen naar 088 633 00 00. Meer informatie kunt u vinden op de website van MEE Gelderse Poort.