Lees pagina voor

Trouwen

De dag waarop u elkaar het ja-woord geeft, is misschien wel de mooiste dag van uw leven. Of u nu trouwt of uw partnerschap laat registreren. In Druten kunt u de dag vieren op elke plek die u wilt en op elke dag van de week. En met de trouwambtenaar die u wilt. We regelen het samen.

Wat moet u doen?

Wilt u in Druten trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan, dan kunt u via de website uw voorkeur voor wat betreft de datum, tijd en locatie van het huwelijk of geregistreerd partnerschap doorgeven. Een medewerker van de gemeente zal hierover binnen een week contact met u opnemen.

Heeft u geen DigiD of lukt het u niet om digitaal de melding te doen? Neem dan telefonisch contact op met de afdeling burgerzaken 088 432 70 00. Via bovenstaande knop vindt u ook informatie over trouwlocaties en trouwambtenaren. Hiervoor hoeft u niet in te loggen met DigiD.

U doet de melding in de gemeente waar u gaat trouwen.

Trouwen met een niet-Nederlander

Als uw partner niet de Nederlandse nationaliteit heeft, legt hij of zij eerst een 'Verklaring geen schijnhuwelijk' af. Hiermee verklaart uw partner niet met u te trouwen voor een verblijfsvergunning. De IND controleert deze verklaring.

U hebt deze verklaring niet nodig, als u:

Wat kost het?

Kosten trouwen in het gemeentehuis
Omschrijving Prijs
Kosteloos maandag 09.00 en 09.15 uur € 0
Maandag tot en met vrijdag tussen 10.00 en 17.00 uur € 350,50
Zaterdag en op andere tijden dan hiervoor genoemd € 520,70

Kosten trouwen op locatie

Kosten eigen ambtenaar van de burgerlijke stand

Voor het aanwijzen van een externe ambtenaar van de Burgerlijke Stand per dag € 118,35.

Kosten trouwboekje
Omschrijving Prijs
Trouwboekje of partnerschapsboekje met kleurenopdruk € 40,65
Kalligrafisch inschrijven trouwboekje of partnerschapsboekje € 25,40
Kalligrafisch bijschrijven kind(eren) in trouwboekje € 15,25

Hoelang duurt het?

Neem op tijd contact met ons op

Er zijn tal van zaken die meewegen in de controle door de gemeente. Bijvoorbeeld als u in het buitenland bent geboren of gewoond heeft. Of als u geen Nederlandse nationaliteit hebt of gescheiden bent in het buitenland. Misschien moeten er zelfs buitenlandse documenten ingeleverd worden. Bel in deze gevallen daarom 6 tot 12 maanden voordat u de melding doet. Dan kunnen wij u tijdig adviseren

Wat heeft u nodig?

Informeer vooraf bij de gemeente welke documenten u precies moet meenemen. Soms heeft de gemeente waar u aangifte doet deze al. U hoeft dan niet alle volgende documenten mee te nemen:

In bepaalde situaties hebt u aanvullende documenten nodig bij uw aangifte.

U hebt eerder een huwelijk of geregistreerd partnerschap gehad

U of uw partner is geen Nederlander en u verblijft in Nederland

Meer informatie

Nieuwe regels huwelijk en partnerschap vanaf 1 januari 2018

Als u getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap bent aangegaan, geldt op dit moment automatisch de wettelijke gemeenschap van goederen. Vanaf 1 januari 2018 gelden er nieuwe regels. Dan geldt een beperkte gemeenschap van goederen. Meer informatie leest u op de website van de Overheid.nl of op Notaris.nl.

Samen met de gemeente bespreekt u onder meer:

Belangrijk is dat:

Verschil huwelijk en geregistreerd partnerschap

Er zijn 3 verschillen tussen het huwelijk en het geregistreerd partnerschap:

Ondertrouw

Let op! Ondertrouw is vervangen door 'melding voornemen huwelijk / geregistreerd partnerschap'. De melding doet u in de gemeente waar u wilt trouwen of uw partnerschap wilt registreren. De ambtenaar van de burgerlijke stand controleert of u voldoet aan de voorwaarden. Als dit in orde is, kan na 14 dagen het huwelijk of het partnerschap worden gesloten.

Trouwen voor de gemeente wordt het burgerlijk huwelijk genoemd. Wilt u ook voor de kerk trouwen? Dan mag dit pas nadat uw burgerlijk huwelijk is gesloten.