Tweede Kamerverkiezing
Op woensdag 29 oktober 2025 is de Tweede Kamerverkiezing.
Op deze pagina vindt u alles wat u moet weten over de verkiezingen in Druten. Bijvoorbeeld wat u mee moet nemen om te stemmen en waar de stembureaus zijn. Normaal is die verkiezing om de 4 jaar. Door de val van het kabinet zijn de verkiezingen eerder. De laatste Tweede Kamerverkiezing was in 2023.
Nederlanders met kiesrecht mogen kiezen wie hen vertegenwoordigen in de Tweede Kamer. De Tweede Kamer bestaat uit 150 leden. De Tweede Kamer controleert de regering en maakt nieuwe wetten. Na de Tweede Kamerverkiezing onderhandelen politieke partijen om een coalitie te vormen.
Meer informatie vindt u op de website van de kiesraad (Deze link gaat naar een externe website).
Wat moet u meenemen naar het stembureau?
- Een geldig identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart, rijbewijs) dat maximaal 5 jaar verlopen is op de dag van de verkiezing
- Stempas(sen) en of kiezerspas
Stemt u voor iemand anders:
- Via machtiging achterop de stempas: neem de stempas en een kopie van het identiteitsbewijs mee van de persoon die u gemachtigd heeft. De kopie van het identiteitsbewijs mag u ook op smartphone of tablet laten zien op het stembureau.
- Bij volmacht: neem het volmachtbewijs mee. U hoeft geen kopie mee te nemen van het identiteitsbewijs van de persoon die u gemachtigd heeft.
Waar kunt u stemmen op 29 oktober?
De stemlokalen zijn open van 7.30 uur tot 21.00 uur. Neem uw stempas en legitimatiebewijs mee. Dit mag op de dag van de verkiezing maximaal 5 jaar verlopen zijn.
Alle stemlokalen zijn toegankelijk voor kiezers met een lichamelijk beperking. Kunt u zelf niet stemmen door een lichamelijke beperking? Dan mag een stembureaulid u helpen. Heeft u hulp nodig bij het stemmen? Geef dit aan bij de voorzitter van het stembureau.
Let op: Door werkzaamheden rondom de Bogerd is deze locatie tijdelijk moeilijk of niet toegankelijk voor kiezers met een lichamelijk beperking, tot aan de verkiezingen.
Stemlokaal | Adres | Plaats |
---|---|---|
Gemeentehuis | Heuvel 1 | Druten |
Mamre | Kattenburg 59 | Druten |
Bondsgebouw | Kattenburg 27 | Druten |
Wijkcentrum de Doorkijk | Langstuk 2 | Druten |
Kulturhus de Meent | Koningsplein 24 | Afferden |
Dorpshuis 't Trefpunt | Grotestraat 17 | Deest |
Dorpshuis De Lier | Koningsweg 12 | Puiflijk |
Dorpshuis Horssen | Rijdt 38 | Horssen |
De Tabaksplant | van Heemstraweg 33 | Afferden |
de Bogerd | van Heemstraweg 53 | Druten |
Geen stempas ontvangen of stempas kwijt?
U moet stemmen in de gemeente waar u op 15 september woont. Zonder de stempas kunt u uw stem niet uitbrengen. Uiterlijk 15 oktober ontvangt u de stempas. Heeft u op 15 oktober de stempas nog niet ontvangen? Bent u uw stempas kwijt? Vraag dan een vervangende stempas aan.
Vraagt u een vervangende stempas aan dan kunt u alleen stemmen met de nieuwe stempas. Uw oude stempas is niet meer geldig.
Digitaal aanvragen
U kunt online een vervangende stempas aanvragen door het formulier met DigiD in te vullen. Dit kan tot 24 oktober 17.00 uur. We sturen de stempas met de post naar u toe.
Vervangende stempas aanvragen (Deze link gaat naar een externe website)
Persoonlijk ophalen
Wilt u liever uw vervangende stempas ophalen? Dat kan tot 28 oktober 12.00 uur bij het gemeentehuis, Heuvel 1. Maak een afspraak en neem uw legitimatiebewijs mee.
Afspraak maken (Deze link gaat naar een externe website)
Schriftelijk aanvragen
U kunt ook schriftelijk een vervangende stempas aanvragen. Gebruik het formulier verzoek vervangende stempas (PDF, 289.0 kB). Het schriftelijk verzoek moet uiterlijk 24 oktober 17.00 uur bij de gemeente binnen zijn. Het ingevulde en ondertekende formulier stuurt u per post naar:
Gemeente Druten
Team Verkiezingen
Postbus 1
6650 AA Druten
We sturen de stempas met de post naar u toe.
Geen kandidatenlijst ontvangen?
Uiterlijk 24 oktober bezorgt de gemeente de kandidatenlijsten bij de kiezers. Heeft u na deze datum geen kandidatenlijst ontvangen? Neem dan contact op met de gemeente. Wij sturen deze alsnog toe. U kunt ook tijdens de openingstijden aan de receptie van het gemeentehuis een kandidatenlijst ophalen.
Hoe kan iemand anders voor u stemmen?
Als u zelf niet kunt stemmen, dan kunt u iemand anders voor u laten stemmen. U laat iemand anders voor u stemmen door die persoon te machtigen. Dat noemen we stemmen bij volmacht. Die persoon noemen we dan de gemachtigde.
- U kunt alleen iemand machtigen die zelf ook mag stemmen.
- De kiezer die voor u gaat stemmen moet uw stem op hetzelfde moment uitbrengen als zijn eigen stem.
- De kiezer mag maximaal voor 2 andere kiezers stemmen.
Onderhandse volmacht op de achterkant van de stempas
U mag de onderhandse volmacht niet invullen op een stembureau en de volmacht daar aan iemand anders geven. Vul de achterkant van uw stempas dus thuis in.
U vult de achterkant van uw stempas in. U en de gemachtigde zetten allebei de handtekening op de stempas. De gemachtigde en u wonen in dezelfde gemeente. De gemachtigde neemt uw stempas mee naar het stembureau. Bij het stemmen moet de gemachtigde een (kopie van) uw identiteitsbewijs laten zien. Dit mag op de dag van de verkiezing maximaal 5 jaar verlopen zijn. De gemachtigde mag dat ook op een smartphone of tablet laten zien.
Digitaal aanvragen
U vraagt digitaal een volmacht aan bij de gemeente waar u op 15 september woont. Een volmacht vraagt u bijvoorbeeld digitaal aan als u iemand wilt machtigen voordat u de stempas heeft ontvangen. Bijvoorbeeld omdat u op vakantie gaat.
U kunt online een volmacht aanvragen door het formulier met DigiD in te vullen. Dit kan tot 24 oktober 17.00 uur. De gemachtigde ontvangt daarna met de post het volmachtbewijs. De gemachtigde hoeft geen kopie van uw identiteitsbewijs aan de voorzitter van het stembureau te laten zien.
Volmacht aanvragen (Deze link gaat naar een externe website)
Schriftelijk volmacht aanvragen
U vraagt een schriftelijke volmacht aan bij de gemeente waar u op 15 september woont. Een schriftelijke volmacht gebruikt u bijvoorbeeld als u iemand wilt machtigen voordat u de stempas heeft ontvangen. Bijvoorbeeld omdat u op vakantie gaat.
U kunt het formulier schriftelijk volmacht (PDF, 70.1 kB) downloaden en invullen. U kunt het formulier ook ophalen in het gemeentehuis, Heuvel 1. Dit kan tot 24 oktober 12.30 uur.
Het ingevulde en ondertekende formulier stuurt u per post naar:
Gemeente Druten
Team Verkiezingen
Postbus 1
6650 AA Druten
Wilt u in een andere gemeente stemmen?
Kunt u niet in uw eigen gemeente stemmen? Dan kunt u een kiezerspas aanvragen. Deze kiezerspas kunt u online aanvragen met DigiD of het aanvraagformulier downloaden en per post opsturen. Komt u liever naar de balie? Dat kan ook. Heeft u al een stempas ontvangen? Neem deze dan mee naar het gemeentehuis of stuur deze mee met het aanvraagformulier.
Met een kiezerspas kunt u stemmen in een andere gemeente in Nederland. U kunt alleen met deze kiezerspas stemmen. U krijgt geen nieuwe pas als u de kiezerspas kwijt raakt.
Op het stembureau moet u de kiezerspas en uw identiteitsdocument laten zien.
Digitaal aanvragen
U kunt online een kiezerspas aanvragen door het formulier met DigiD in te vullen. Dit kan tot 24 oktober 17.00 uur. We sturen de kiezerspas met de post naar u toe.
Kiezerspas aanvragen (Deze link gaat naar een externe website)
Persoonlijk ophalen
Wilt u liever uw kiezerspas ophalen? Dat kan tot 28 oktober 12.00 uur bij het gemeentehuis, Heuvel 1. Maak een afspraak en neem uw legitimatiebewijs mee. Heeft u de stempas al ontvangen? Neem deze dan mee.
Afspraak maken (Deze link gaat naar een externe website)
Schriftelijk aanvragen
U kunt ook schriftelijk een kiezerspas aanvragen. Gebruik het formulier verzoek kiezerspas (PDF, 328.8 kB). Het schriftelijk verzoek moet voor 24 oktober 17.00 uur bij de gemeente binnen zijn. Heeft u de stempas al ontvangen? Stuur deze dan mee. Het ingevulde en ondertekende formulier stuurt u per post naar:
Gemeente Druten
Team Verkiezingen
Postbus 1
6650 AA Druten
We sturen de kiezerspas met de post naar u toe.
Bent u verhuisd? Of gaat u verhuizen?
Verhuizen naar een andere gemeente
Verhuist u na 15 september van Druten naar een andere gemeente? Dan krijgt u op uw oude adres nog een stempas van de gemeente Druten. Daarmee kunt u niet in uw nieuwe gemeente stemmen. Wilt u toch in de nieuwe gemeente stemmen? De stempas kunt u omzetten in een kiezerspas. Meer informatie daarover vindt u op deze pagina bij de vraag: Wilt u in een andere gemeente stemmen?
Verhuizen naar Druten
Verhuist u na 15 september van een andere gemeente naar Druten? Dan krijgt u op uw oude adres nog een stempas . Daarmee kunt u niet in Druten stemmen. U kunt stemmen in uw oude gemeente. Wilt u toch in Druten stemmen? De stempas kunt u omzetten in een kiezerspas. Meer informatie daarover leest u op de website van uw oude gemeente.
Informatie voor blinden of slechtzienden
Wilt u de kandidatenlijst in braille lezen? Dat kan tijdens de openingstijden in het gemeentehuis Druten.
Afspraak maken (Deze link gaat naar een externe website)
Zelfstandig stemmen in Nijmegen
Wilt u zelfstandig stemmen? Dat kan in de gemeente Nijmegen in het stembureau Zelfregiecentrum, Sint Jorisstraat 72. U kunt daar gebruik maken van een stemmal en een soundbox.
- De stemmal is een speciale plaat met gaten. Een stembureaulid legt die over het stembiljet. De soundbox met koptelefoon vertelt u welke partijen en kandidaten op de lijst staan. En welk nummer daarbij hoort. Op de mal zijn de partijen met voelbare cijfers en in braille aangegeven. U vindt de kandidaat door de gaten te tellen. En u kunt dan met het rode potlood het gaatje inkleuren.
- Wilt u oefenen met de stemmal? In het gemeentehuis Druten ligt een stemmal waarmee u kunt oefenen. Dit kan op afspraak tijdens de openingstijden in het gemeentehuis Druten.
- Wilt u zelfstandig stemmen in Nijmegen? Dan moet uw stempas omzetten in een kiezerspas. Meer informatie daarover vindt u bij de vraag: Wilt u in een andere gemeente stemmen?
Aanvragen briefstembewijs bij verblijf in het buitenland
Op 29 oktober vindt de Tweede Kamerverkiezing plaats. Kiezers die tijdelijk in het buitenland zijn, en in de gemeente Druten staan ingeschreven, kunnen aanvragen per brief te stemmen. Dat gaat via de gemeente Den Haag.
Stemmen en tijdelijk verblijf in het buitenland
Er zijn 2 mogelijkheden om te stemmen voor kiezers die tijdelijk in het buitenland zijn, bijvoorbeeld voor werk of studie.
- De kiezer stemt via een schriftelijke volmacht. Hoe u een schriftelijke volmacht aanvraagt leest u bij “Hoe kan iemand anders voor u stemmen”.
- De kiezer stemt zelf per brief. De kiezer vraagt dit aan bij de gemeente Den Haag via de webpagina Tijdelijk in het buitenland tijdens de Tweede Kamerverkiezing (Deze link gaat naar een externe website). Voorwaarde is dat u een buitenlands postadres heeft. Aanvragen kan tot uiterlijk woensdag 1 oktober.
Wie mag stemmen?
In de Kieswet staat wie er mag stemmen.
Voor de Tweede Kamer mag u stemmen als u:
- 18 jaar of ouder bent op de verkiezingsdag en
- de Nederlandse nationaliteit heeft en
- niet bent uitgesloten van het kiesrecht
Openbare zitting vaststellen uitslag gemeentelijk stembureau
Op donderdag 30 oktober maakt het Gemeentelijk stembureau (GSB) de uitslag bekend. Dit gebeurt tijdens een openbare zitting van het Gemeentelijk Stembureau in het gemeentehuis Druten, Heuvel 1 6651 DA Druten. Vanaf 10.00 uur tot het einde van de hertellingen.
Hoe gaat het in zijn werk?
Voor het bekend maken van de uitslag controleren we alle processen-verbalen. Bij optelfouten of onverklaarde verschillen vindt er van de lijst(en) of stembureau(s) een hertelling plaats. Dit doen de leden en ondersteuners van het Gemeentelijk Stembureau.
Eventuele fouten verbeteren we. Daarna voeren wij de stemmen in. Het proces-verbaal met de uitslag printen we en lezen we voor. De leden van het Gemeentelijk Stembureau zetten hun handtekening op het proces-verbaal.
Wilt u bij de zitting aanwezig zijn?
U mag bij deze openbare zitting aanwezig zijn. U kunt bezwaren inbrengen. Deze bezwaren zetten wij in het proces-verbaal. Het proces-verbaal kunt u na de zitting op afspraak bekijken. Bel dan tijdens kantooruren met het team verkiezingen: 088 432 70 00 om een afspraak te maken.
De verkiezingsuitslag zetten we na de zitting zo snel mogelijk op de website.
2e en 3e Zitting gemeentelijk stembureau
Het centraal stembureau (CS) controleert de uitslagen van de gemeentelijke stembureaus. Het CS kan de gemeente verzoeken een 2e zitting te houden om eventuele onduidelijkheden in lijsten en bezwaren van kiezers te onderzoeken. Indien er bezwaren zijn zal er woensdag 5 november een 2e zitting van het Gemeentelijk stembureau zijn. Er kunnen ook nog terug verwijzingen komen vanuit de 2e kamer. Dan zal er een 3e zitting nodig zijn op vrijdag 7 november. Meer informatie over tijdstippen en locaties over de zittingen van het GSB volgen in een later stadium.
Ondersteuningsverklaring
Met een ondersteuningsverklaring spreekt u uw steun uit voor het meedoen van een politieke partij aan de verkiezingen.
Voor de verkiezing van de leden van de Tweede Kamer kunt u ondersteuningsverklaringen afleggen van 1 september tot en met 15 september. U kunt zonder afspraak tijdens de openingstijden van het gemeentehuis langskomen. U mag ook een afspraak maken dan helpen wij u meteen.
Afspraak maken (Deze link gaat naar een externe website)
Wat moet u meenemen?
U neemt een geldig legitimatiebewijs en een niet ingevulde ondersteuningsverklaring mee. Deze kunt u krijgen bij de politieke partij die u wilt ondersteunen. U kunt de ondersteuningsverklaring ook ophalen bij de balie of downloaden (PDF, 113.7 kB).
Voorwaarden
- U woont in Druten
- U heeft kiesrecht voor de Tweede Kamerverkiezing
Hoe werkt het
- Bij de verkiezingsbalie controleert een medewerker of u kiesrecht heeft. En of u in Druten woont.
- U ondertekent het compleet ingevulde formulier Ondersteuningsverklaring waar de medewerker van de verkiezingsbalie bij staat.
- U kunt maar 1 keer een ondersteuningsverklaring afleggen. Deze ondersteuningsverklaring kunt u later niet meer intrekken.
- De medewerker zet een stempel op het formulier.
- U neemt het formulier mee en zorgt dat het bij de politieke partij komt.